ایده های تبلیغات رایگان در اینترنت

این مطلب در مورد ایده‌های مختلف تبلیغاتی است که در اینترنت می‌توانید برای افزایش دیده شدن در فضای دیجیتال انجام دهید

ایده های تبلیغات رایگان در اینترنت

این مطلب در مورد ایده‌های مختلف تبلیغاتی است که در اینترنت می‌توانید برای افزایش دیده شدن در فضای دیجیتال انجام دهید

۱. تبلیغات رایگان در گوگل انجام دهید
اگر کسب‌وکارتان مکان فیزیکی و قابل ثبت دارد Google Maps بهترین راه برای تبلیغ شماست، هرچه زودتر از این خدمت رایگان گوگل استفاده کنید. با ثبت اطلاعات شرکت در گوگل مپ نه تنها به سئو سایت کمک می‌کنید بلکه سایت شما در جستجوهای گوگل نیز نمایش داده می‌شود. در گوگل‌مپ آدرس وب‌سایت، ساعت کاری و شماره تلفن شرکت را ثبت کنید. البته گوگل وب‌سایت دیگری را نیز برای کسب‌وکارهای کوچک به نام Google My Business طراحی کرده که متاسفانه ساخت اکانت در این سایت برای کسب‌وکارهای کشورمان وجود ندارد.

۲. در رسانه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید
هر روز استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر از قبل می‌شود. بر اساس آمار، ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر در اینستاگرام و در فیس‌بوک تقریبا دو میلیارد کاربر فعالیت دارند. پس بستر شبکه‌های اجتماعی راه‌حل بسیار خوبی برای تبلیغات رایگان در اینترنت هستند، از این پتانسیل استفاده کنید.
همانطور که می‌دانید رسانه‌های اجتماعی زیادی وجود دارند مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، یوتیوب و … . برای اینکه تبلیغات موثری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، با توجه به شناخت مخاطب شبکه‌های را انتخاب کنید که مورد علاقه کاربران‌تان باشند.

اینکه چه تعداد پست در طول شبانه روز یا هفته به اشتراک بگذارید بستگی به خودتان و مخاطب‌تان دارد ولی حتما به این نکته توجه کنید که برای جذب مخاطب تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است، که مناسب ذائقه مشتریان باشد. بنر تبلیغ شبکه‌های اجتماعی باید خلاقانه باشد تا توجه کاربر را جلب کند. توصیه می‌کنیم نمونه بنرهای اینستاگرام را که رقیبان طراحی کرده و به اشتراک گذاشته‌اند را دنبال کنید تا بتوانید ایده بگیرید.

۳. از نظرات مشتریان به خوبی استفاده کنید
محتوا و نظراتی که کاربران‌تان برای پست‌های شما می‌نویسند بسیار ارزشمند هستند، زیرا این مشتریان بالقوه رضایت از خرید محصول‌تان را به بقیه نشان می‌دهند و به نمایش بهتر محصولات‌تان کمک می‌کند.

مشتریان را تشویق کنید تا در صورت امکان با محصولات شما عکس و فیلم تهیه و در صفحه‌شان به اشتراک بگذارند، سپس پست‌های مشتریان را در صفحه یا سایت‌تان قرار دهید. از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید فراموش نکنید یک هشتگ را به عنوان هشتگ اختصاصی برای کسب‌وکار خودتان داشته باشید.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اینستاگرام پلتفرمی بسیار جذاب است که در جذب مشتری و مخاطب بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند حتما شما هم برای محصولات‌تان از اینستاگرام استفاده می‌کنید و این حرف را تایید می‌کنید. قابلیت‌های اینستاگرام هر روز جدیدتر می‌شوند و مخاطب‌ را بیشتر به سمت خود جذب می‌کنند. یکی از این قابلیت‌ها کاروسل (Carousel) در پست و استوری اینستاگرام است که بسیار هوشمند و هدفمند طراحی شده است و نشان داده که در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است. پس لازم است شما هم در صفحه‌تان از پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام استفاده کنید. در ادامه با سایت بنردیزاین همراه باشید تا با تعریف کاروسل، نکات لازم در طراحی و ایجاد کاروسل حرفه‌ای آشنا شوید.

کاروسل (Carousel) اینستاگرام چیست؟ 

کاروسل (Carousel) اینستاگرام فرمتی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا ۱۰ ویدیو یا عکس یا ترکیبی از هردو را در یک پست به اشتراک بگذارد. مخاطب در پست کاروسل (Carousel) می‌تواند اسلایدهای ویدیو یا عکس را به سمت راست یا چپ بکشد و همین کار باعث تعامل بیشتر می‌شود. پست‌های کاروسلی از نظر بصری جذاب، خلاق و بسیار تعاملی هستند.

در اینستاگرام به سه روش می‌توانید از کاروسل استفاده کنید. کاروسل در پست اینستاگرام، کاروسل در استوری اینستاگرام و کاروسل در تبلیغات اینستاگرام

پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام برای تبلیغات 

پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام

انتخاب کاروسل برای پست اینستاگرام انتخاب بسیار خوبی است زیرا می‌توان محصولات را در ۱۰ اسلاید مختلف به نمایش گذاشت یا داستان برند را برای مخاطب در ۱۰ اسلاید تعریف کرد و مخاطب می‌تواند به هر اسلاید که بخواهد برود، در پست‌های کاروسلی تعامل بین مخاطب و محتوا بالا است.

اگر شما هم علاقمند به طراحی پست کاروسل (Carousel) برای تبلیغات صفحه‌ اینستاگرام‌تان هستید، حتما نکات زیر را در هنگام طراحی رعایت کنید.

  • بین ۲ تا ۱۰ کارت استفاده کنید.
  • در کاروسل تبلیغاتی قرار دادن URL لندینگ‌پیج محصول ضروری است.
  • فرمت عکس باید JPG یا PNG باشد.
  • فایل‌های آپلود شده باید قابل پشتیبانی باشند.
  • فایل‌های ویدیویی کاروسل (Carousel) برای تبلیغات در اینستاگرام باید حداکثر ۳۰ مگابایت باشد و طول فیلم نباید بیشتر از ۱۲۰ ثانیه باشد.
  • رزولوشن پیشنهادی برای پست تبلیغاتی حداقل ۱۰۸۰X۱۰۸۰ است.
  • ابعاد پست باید ۱:۱ باشد.
  • تصاویری که بیش از ۲۰ درصد متن دارند تاثیرگذاری را کاهش می‌دهند.
  • حداکثر طول متن باید ۲۲۰۰ کاراکتر باشد.
  • حداکثر تعداد هشتگ‌ها در متن باید ۳۰ هشتگ باشد.

استوری کاروسل (Carousel) برای تبلیغات اینستاگرام

برای استفاده کاروسل در استوری هم مانند پست می‌توانید از ۱۰ اسلاید استفاده کنید، اما در تبلیغات استوری فقط تا ۳ اسلاید به صورت خودکار به مخاطب نمایش داده می‌شود و سپس گزینه “Expand Story” را به کاربر نمایش می‌دهد که اگر کاربر علاقه داشت روی گزینه کلیک کند و بقیه استوری‌ها را نیز نگاه کند.

پس اگر می‌خواهید به اینستاگرام تبلیغات استوری سفارش دهید و از استوری کاروسل (Carousel) استفاده کنید، حتما نکات زیر را رعایت کنید.

  • از قسمت بالا و پایین استوری ۱۴ درصد را خالی بگذارید و هیچ‌گونه متن یا لوگوی در این فضا قرار ندهید. دکمه کال‌تواکشن را هم در ۱۴ درصد خالی طراحی نکنید.
  • استوری‌ها را بین ۲ تا ۱۰ اسلاید طراحی کنید.
  • زمان هر ویدیو نباید بیشتر از ۱۲۰ ثانیه باشد و برای استوری ثابت ۱۵ ثانیه باشد.
  • ابعاد استوری باید ۹:۱۶ و ۱۶:۹ تا ۴:۵ باشد.
  • سایز پیشنهادی برای استوری کاروسل تبلیغاتی در اینستاگرام باید ۱۰۸۰X۱۹۲۰ پیکسل است.
  • حداکثر استوری کاروسل (Carousel) اینستاگرام ۱۰ استوری و حداکثر مدت زمان فیلم برای هر استوری ۱۵ ثانیه است.

سعی کنید انتقال پیام را در ۱۰ استوری یا در صورت ممکن استوری کمتر، مدیریت کنید تا تاثیر مثبتی روی مخاطب داشته باشد. استفاده از امکان کاروسل (Carousel) اینستاگرام هم در پست و هم در استوری بسیار مفید است و باعث ترغیب کاربر می‌شود.

چگونه پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام طراحی کنید؟

اگر می‌خواهید کاروسل (Carousel) برای اینستاگرام‌تان طراحی کنید، باید بگوییم که انتخاب درستی است و ما در این مطلب به شما روش‌های مختلف را پیشنهاد می‌دهیم تا هر روش را که خواستید انتخاب کنید.

۱. از قالب‌های آماده استفاده کنید

اولین روش و آسان‌ترین روش این است که قالب آماده داشته باشید. قالب آماده را می‌توانید در اینترنت جستجو و قالب‌ رایگان دانلود کنید که البته قالب‌های رایگان معایبی مانند محدودیت در دسترسی‌ها را دارند. راه‌حل دوم این است که سفارش طراحی قالب کاروسل (Carousel) را به طراحان حرفه‌ای بدهید که قالبی را مختص به کسب‌وکارتان طراحی کنند. سفارش و طراحی قالب مختص به کسب‌وکارتان به نفع شما خواهد بود زیرا صفحه اینستاگرام‌تان قانون و نظم خاصی پیدا می‌کند برای تولید محتوا برنامه‌ریزی دارید و در زمان صرفه‌جویی می‌کنید.

با توجه به مزیت‌های گفته شده طراحی قالب اختصاصی راه‌حلی منطقی است اگر در محل کارتان طراح دارید حتما سفارش طراحی قالب بدهید و اگر طراح ندارید می‌توانید سفارش طراحی قالب کاروسل (Carousel) اینستاگرام را به طراحان بنردیزاین بسپارید و طرحی حرفه‌ای تحویل بگیرید.

پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام

۲. از کاروسل (Carousel) طراحی شده الهام بگیرید

زمانی که قصد طراحی دارید فرقی نمی‌کند چه طراحی بنر باشد چه طراحی کاروسل برای اینستاگرام، نیاز به مهارت و خلاقیت دارید. ممکن است مهارت لازم برای طراحی را داشته باشید اما برای خلاقیت نیاز است که حتما سوژه‌های مختلف را ببینید و الهام بگیرید. با دیدن نمونه‌های مختلف می‌توانید کاروسل برای پست یا استوری اینستاگرام با ویدیو و عکس‌های مختلف طراحی کنید.

           ایده‌های فوق‌العاده زمانی که اصلا انتظار نمی‌رود به ذهن می‌رسد.

صحبت کردن با افرادی که در زمینه طراحی بنر شبکه‌ های اجتماعی تجربه دارند،‌ نیز به طوفان فکری و گرفتن ایده‌های ناب بسیار کمک می‌کند. اگر بتوانید در ۱۰ اسلاید یا اسلایدهای کمتری طراحی را انجام دهید که داستان‌وار جلو ‌رود احتمال وایرال شدن پست بسیار زیاد است.

در اینستاگرام شانس وایرال شدن ویدیوهای طولانی کم است اما با توجه به امکاناتی که کاروسل در اختیار کاربران گذاشته است پتانسیل وایرال شدن بسیار بالا رفته است. محتوای مورد استفاده باید خلاصه و مفید باشد. متن‌های طولانی در طراحی پست استفاده نکنید زیرا مخاطب وقتی برای خواندن متن وقت ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده کاروسل‌های طراحی شده در ۲ اسلاید، درصد کلیک و دیده شدن بیشتری نسبت به کاروسل‌های ۱۰ اسلایدی داشته‌اند. بنابراین سعی کنید محتوا را در اسلایدهای کمتری طراحی کنید.

 

۳. کاروسل (Carousel) اینستاگرام‌تان طراحی کنید

اینکه در چند ثانیه توجه کاربر را جلب کنید کاری بسیار خلاقانه و سخت است. طراحی کاروسل اینستاگرام یعنی اینکه در چند مرحله باید کاربر را با طراحی‌تان درگیر کنید.

در طراحی کاروسل از قانون AIDA استفاده کنید

قانون AIDA مخفف کلماتی کلیدی است که اگر در طراحی کاروسل رعایت ‌شود پست طراحی شده بسیار جذاب می‌شود. AIDA شامل ۴ قانون در طراحی  کاروسل (Carousel) اینستاگرام است.

  • قانون اول: Attention یا جلب توجه  

این مرحله مربوط به اسلاید اول و دوم کاروسل است. جلب توجه کاربر باید در دو اسلاید اول اتفاق بیفتد. اسلاید اول در مورد عنوان است که باید عنوانی جذاب و خلاقانه طراحی کنید تا توجه کاربر جلب شود. اسلاید دوم مربوط به معرفی جذاب است. اسلاید دوم نیز باید به گونه‌ای طراحی شود که معرفی محصولات یا خدمات‌تان برای مخاطب جذاب باشد و مخاطب را وادار به دیدن ادامه اسلایدها کند.

  • قانون دوم: Interest یا ایجاد علاقه

مرحله دوم مربوط به اسلاید سوم تا هفتم است. در اسلایدهای مرحله دوم باید برای کاربر درد ایجاد کنید یعنی باید به مشکلی که کاربر دارد بپردازید و سپس راه‌حل و جواب حل مشکل را به کاربر نشان دهید.

  • قانون سوم: Desire یا ایجاد آرزو 

در اسلاید ۸ تا ۹ باید در مخاطب میل و رغبت ایجاد کنید تا آرزو کند محصول یا خدمات شما را داشته باشد، با استفاده از نشان دادن نتایج مثبت کار و حل مشکل این نیاز در مخاطب ایجاد می‌شود.

  • قانون چهارم: Action یا دعوت به اقدام

آخرین قانون مربوط به اسلاید ۱۰ است. در آخرین اسلاید باید دعوت به اقدام انجام دهید. دعوت به اقدام یعنی اینکه از مخاطب بخواهید تا برای شما کاری انجام دهد مثلا خرید، ثبت‌نام، مشاهد یا هر کال‌تواکشن دیگری که برای محصولاتتان دارید، را در آخرین اسلاید طراحی کنید.

پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام

سبکی را انتخاب کنید 

قبل از شروع به طراحی سبکی را برای خودتان انتخاب کنید. انتخاب سبک به این معنی است که اول حداقل باید دو فونت مخصوص داشته باشید که خاص، مدرن و قابل خواندن باشند. فونت‌ها نباید کسل‌کننده باشند بلکه چشم‌نواز و برازنده برندتان باشند.

دوم باید رنگ مخصوص به کسب‌وکارتان را داشته باشید. در انتخاب رنگ نیز باید ویژگی‌های مختلف را در نظر بگیرید. از رنگ‌های که در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود و بازدهی خوبی دارد ایده بگیرید و استفاده کنید.

سوم اینکه روی طراحی کاروسل تمرکز کنید تا طرحی منحصر به فرد و تک را طراحی کنید و طراحی‌تان معرف محتوا باشد.

پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام

کاوری جذاب طراحی کنید

یکی از اجزای که خیلی اهمیت دارد طراحی کاور است. کاور اولین فرصتی است که می‌توانید مخاطب را جذب کنید و آن‌ها را وادار کنید تا کاروسل را ببینند. پس اهمیت خیلی زیادی دارد. بعد از طراحی کاور به باقی اسلایدها بپردازید. کاروسل‌هایی که از عبارت «برو اسلاید بعدی» یا عباراتی مشابه در زیرنویس استفاده می‌کنند میزان درگیری بالاتری در مخاطبان نسبت به پست‌های دیگر دارند. بنابراین بهتر است مخاطب را به انجام کار ترغیب کنید.

نکته دیگر استفاده از عنوان در کاور است. عنوان باید جلب توجه کند سعی کنید در عنوان بیش از ۱۰ کلمه استفاده نکنید. در اسلاید آخر کال‌تواکشن طراحی کنید و از مخاطب بخواهید که برای‌تان کاری انجام دهد.

پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام

۴. برندینگ انجام دهید

طراحی و عناصری را که برای پست‌های کاروسل انجام می‌دهید معرفی برند شماست، پس باید طراحی خیلی حرفه‌ای باشد تا با مخاطب ارتباط برقرار و پیام‌تان را منتقل کند. در طراحی پست اینستاگرام لازم است سه اصل زیر را رعایت کنید:

  • فونت 

همانطور که در پاراگراف قبل نیز گفتیم فونت، رنگ و عکس در طراحی بسیار اهمیت دارد. فونت بولد در اینستاگرام خیلی خوب جواب می‌دهد جذاب و جسورانه است و مخاطب را جذب می‌کند. سعی کنید از فونت‌های خوانا استفاده کنید تا مخاطب در هنگام خواندن متن اذیت نشود.

  • رنگ

استفاده از رنگ‌های متناسب برای پس‌زمینه بسیار مهم است. در انتخاب سایه‌ها دقت کنید که رنگ سایه با رنگ پس‌زمینه متفاوت و در عین حال متناسب نیز باشد. البته به خاطر داشته باشید که در طراحی پست‌های کاروسلی هر اسلاید جزئی از کل است و باید با بقیه اسلایدها هم‌خوانی داشته باشد. پس همه اسلایدها باید عنصری مشترک داشته باشند.

استفاده از ترکیب رنگ‌های مختلف خوب است ولی سعی کنید بیشتر از سه یا چهار رنگ استفاده نکنید، چون استفاده زیاد از رنگ‌های مختلف به طراحی‌تان آسیب می‌زند.

  • تصویر

استفاده از عکس‌های مناسب برای طراحی پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام بسیار حساس است و باید به دقت بسیاری انجام شود. در این قسمت راهنمایی‌های برای عکس مناسب می‌نویسیم تا بتوانید راحت‌تر تصویر برای پست انتخاب کنید.

  • تصویر باید حتما مرتبط باشد، یعنی عکس انتخابی با ایده‌ای که می‌خواهید محتوا انتقال داده شود هم‌خوانی داشته و متفاوت نباشد.
  • اگر می‌خواهید متنی را به عکس اضافه کنید، باید متن خوانا باشد، یعنی فونت و رنگ متن باید از عکس جدا باشد تا بیننده راحت متن را ببیند و بخواند.
  • عکسی را انتخاب می‌کنید سعی کنید فضای سفید بیشتری داشته باشد.
  • تصویر انتخابی بسیار ساده باشد.
  •  اگر تصویر مناسبی برای پست کاروسل‌ (Carousel) اینستاگرام پیدا نکردید، نباید از تصویر استفاده کنید و به سراغ پس‌زمینه برای پست بروید و اصلا از تصویر غیرمرتبط استفاده نکنید.

پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام

سخن آخر

با درنظر نگرفتن اینکه در تولید محتوا حرفه‌ای هستید یا نه پست کاروسل (Carousel) اینستاگرام بسیار مفید و در جذب مخاطب قدرتمند است. درست است طراحی پست کاروسل آسان نیست و باید هزینه و وقت زیادی را صرف کرد، اما بسیار کارآمد و مفید است و ارزش سختی کار را دارد.

در طراحی پست اینستاگرام همه دستورالعمل‌ها را رعایت کنید و در روند کار خلاق باشید تا طرحی موفق را ایجاد کنید. اگر در طراحی پست اینستاگرام یا طراحی محتوای شبکه های اجتماعی نیاز به مشاوره دارید حتما از طراحان بنردیزاین راهنمایی بگیرید.

  • بنردیزاین بنردیزاین
  • ۰
  • ۰

 

در زندگی روزانه‌مان با اشیا مختلفی در ارتباط‌ هستیم که هر کدام شبیه اشکال هندسی هستد. اشکال هندسی به اشیا حس و شکل خاصی می‌دهند که می‌تواند الهام‌بخش برای طراحی‌ بنرهای تبلیغاتی باشند. در این مطلب از بنردیزاین در مورد روانشناسی اشکال هندسی، ارتباط اشیای اطراف‌مان با اشکال هندسی، معنی شکل و اینکه چگونه می‌توانید از اشکال هندسی در طراحی برای تاثیرگذاری بر استراتژی بازاریابی بصری استفاده کنید صحبت خواهیم کرد.

تعریف اشکال هندسی در طراحی 

در طراحی گرافیک اشکال به صورت دوبعدی هستند که با اضافه کردن بعدی دیگر به آن‌ها می‌توانید طرحی متفاوت و متمایز ایجاد کنید. در طراحی بنر تبلیغاتی بیستر اشکال را به طبیعت ربط دهید تا برای مخاطب آشنا باشد.

سه نوع شکل هندسی در طراحی 

گاهی اوقات طرحی قانع کننده است که به شکل ابتدای و با استفاده از اشکال طراحی شود. در دنیای دیجیتال سادگی در طراحی‌، از طراحی انواع بنر گرفته تا طراحی لوگو جوابگو است و نظر مخاطب را جلب می‌کند. اشکال در طراحی به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. اشکال هندسی

وقتی در طراحی صحبت از اشکال می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌آید اشکال هندسی هستند و اغلب دایره، مربع، مثلث، پنج ضلعی، هشت ضلعی یا شش ضلعی‌ به ذهن‌مان می‌رسد.

طبیعی است زیرا اشکال هندسی برای‌مان خیلی آشنا هستند و از بچگی دیده‌ایم و این اشکال را بسیار ترسیم کرده‌ایم. در بچگی یعنی در زمان مهدکودک قبل از اینکه با حروف آشنا شویم از طریق بازی با اشکال مختلف آشنا شده و آ‌ن‌ها را یاد گرفته‌ایم، پس این اشکال در ذهن ما حک شده و زود به ذهن‌مان می‌رسند.

اشکال هندسی در طراحی

۲. اشکال ارگانیک  

نوع دوم از اشکال، اشکال ارگانیک هستند که برخلاف اشکال هندسی نامتقارن یا ناقص هستند ولی اشکالی که سمبل و یادآور طبیعت و بسیار کاربردی هستند.

هر چیزی که به طور طبیعی ایجاد شود مانند برگ‌ درختان، سنگ یا ابر در این گروه قرار می‌گیرد.

اشکال هندسی در طراحی

۳. اشکال انتزاعی 

اشکال انتزاعی شکل اشیای روزمره را نشان می‌دهند هر چند که ممکن است خیلی دقیق نباشند. مثلا یک چوب شکلی انتزاعی است که انسان را به تصویر می‌کشد یا نشانه‌های تایپوگرافی که حروف را نمایش می‌دهند.

اشکال هندسی در طراحی

 

نمادهای که روزانه بارها و بارها مشاهده می‌کنید مانند تلفن، دوربین، فیلم، نامه، ایمیل و نمادهای دیگر جزو اشکال گروه انتزاعی هستند.

اشکال هندسی در طراحی

حالا که انواع اشکال را شناختید عمیق‌تر معانی اشکال را بررسی می‌کنیم تا یاد بگیرید که چگونه اشکال را در استراتژی ارتباط تصویری‌تان استفاده کنید.

روانشناسی اشکال هندسی مختلف در طراحی  

طراحان از اشکال مختلف برای نشان دادن ایده استفاده می‌کنند، مفهوم ایجاد حرکت، بافت و عمق تصویر، خلق‌و‌خو و احساسات یا بر روی منطقه‌ای خاص تاکید می‌کنند. گاهی اوقات طراحی با رنگ یکی است ولی گاهی اوقات ترکیب رنگ‌ها و شکل‌ها متفاوت است و روحیه‌ای متفاوت دارند.

قبل از اینکه تصمیم گیری کنید باید هدف طراحی و پیامی را که می‌خواهید منتقل کنید به خوبی درک کرده باشید.

هر شکل و رنگ خاصی که در اشکال موجود در طبیعت هستند در ذهن ما معنی و مفهوم خاصی دارد. به عنوان مثال دایره با رنگ زرد یادآور خورشید در ذهن است. ولی اگر معنی و مفهوم طرحی به ذهن نرسد یعنی اینکه رنگ یا شکل معنی عمیق‌تری دارند و نیاز به ارائه اطلاعات بیشتری است.

اشکال هندسی در طراحی

خب اکنون وقت آن رسیده که ببینم هر کدام از اشکال چه معنی دارند.

۱. معنی اشکال هندسی 

اشکال هندسی در واقع مبانی طراحی و یادگیری از طریق بازی هستند. بیشتر ما در بازی‌های که انجام داده‌ایم همیشه اشکال با رنگ‌های مختلف وجود داشته‌اند. معمولا هر شکل با رنگ خاص مفهوم و معنی خاصی هم دارد به عنوان مثال وقتی هشت‌ضلعی با رنگ قرمز می‌بینیم می‌دانیم که به معنی ایست است.

اشکال هندسی در طراحی

ذهن از همان اوایل یادگرفته است که مفهومی را برای اشکال هندسی پیدا کند، زیرا قبل از آموختن زبان اشکال را فهمیده و درک کرده است. با یادگیری از طریق بازی و طراحی با اشکال هندسی این پیام به ذهن می‌رسد که تقریبا در هر نوع طراحی گرایش به سمت سادگی وجود دارد. سادگی برای همه افراد جذاب است، زیرا با شکل و رنگ مناسب پیام موردنظر بسیار تاثیرگذار به مخاطب منتقل می‌شود.

در طراحی گرافیک با استفاده از ویژگی‌های مختلفی که به اشکال می‌دهید می‌توانید مفاهیم و احساسات متفاوتی را به مخاطبان انتقال دهید. با درک معنی درست از اشکال هندسی طرح‌های بسیار جذابی طراحی می‌شوند.

خب حال که معانی اشکال را به طور کلی نوشتیم در ادامه مقاله معانی مهم‌ترین اشکال هندسی را می‌نویسیم. پس در ادامه نیز همراه باشید.

  • مربع و مستطیل

در میان اشکال هندسی، مربع پُر استفاده‌ترین شکل است. مربع و مستطیل برای چشم آشناست و خیلی راحت می‌توانید از این دو برای قاب طرح‌ها استفاده کنید. این دو شکل نظم در ریاضی را نشان می‌دهند و حس ثبات را به‌وجود می‌آوردند.

مربع و مستطیل نشان از امنیت، آرامش و انطباق است. طراحان در نقاشی خانه معمولا از مربع و مستطیل استفاده می‌کنند.

اشکال هندسی در طراحی

 

ممکن است فکر کنید که مربع و مستطیل برای طراحی اشکال مناسبی نیستند ولی با استفاده از استراتژی درست متوجه می‌شوید که این دو شکل جزو موثرترین اشکال نسبت به سایر شکل‌ها، در طراحی بنر هستند.

  • دایره

همانطور که در مطلب «طراحی بنر خلاقانه با استفاده از دایره» گفتیم، شکل هندسی دایره نشان از استمرار، جاودانگی و کلیت است زیرا دایره آغاز و پایین ندارد. در هر فرهنگی خورشید، زمین، ماه و کیهان را با دایره طراحی می‌کنند.

استفاده از دایره در طراحی به دلیل کامل بودن حس هارمونی، گرما و آرامش را به مخاطب انتقال می‌دهد. دایره همچنین سیر حرکت را در طراحی نشان می‌دهد برای طراحی اشیای مانند چرخ، توپ یا میوه‌های مختلف مثل پرتقال و گریپ‌فوروت استفاده می‌شود.

اشکال هندسی در طراحی

  • مثلث

مثلث یکی دیگر از اشکال هندسی است که ثبات و قدرت را رو به بالا و همچنین عدم ثبات را رو به پایین نشان می‌دهد. مثلث نیز مانند سایر اشکال انرژی می‌دهد و سمبل سه‌گانگی و اتحاد بدن، ذهن و روح است.

مثلث در طراحی معانی مانند پویایی و بهبود دارد. وقتی مثلث را انتخاب می‌کنید بهتر است برای پایه یا حرکت رو به جلو استفاده کنید. مثلث در دنیای دیجیتال نیز به عنوان نماد بازی، سرعت، حرکت رو به جلو و بالعکس استفاده می‌شود.

اشکال هندسی در طراحی

همچنین از مثلث به عنوان اهرام، کوه، پرچم یا حتی فلش نیز استفاده می‌شود.

اشکال هندسی در طراحی

از مثلث‌های کوچک برای هم‌پوشانی و موزاییک استفاده می‌کنند که حس اتحاد را ایجاد می‌کنند.

  • پنج‌ضلعی، شش‌ضلعی و هشت‌ضلعی 

وقتی برای طراحی از اشکال چندضلعی استفاده می‌کنند اصولا پنج‌ضلعی، شش‌ضلعی و هشت‌ضلعی بیشترین کاربرد را دارند. اشکال چندضلعی در زندگی روزانه ما به قدری وجود دارند که چشم به دیدن آن‌ها عادت دارد و خیلی زود در ذهن نقش می‌بندد. به عنوان مثال کندوی زنبور عسل، موازییک، چتری که باز باشد یا تابلو ایست اشکالی از چندضلعی‌ها هستند.

اشکال هندسی در طراحی

 

۲. معنی اشکال ارگانیک 

اشکال طبیعی یا ارگانیک اشیا یا حیواناتی هستند که در دنیای پیرامون وجود دارند مانند برگ، گل، درخت و … . این اشکال برای طراحی محیط یا کمپین‌های مربوط به طبیعت مناسب هستند. اشکال طبیعی هم می‌توانند به عنوان یکی از عناصر طراحی استفاده شوند و هم می‌توانند به عنوان عنصر اصلی طراحی باشند زیرا به تنهایی هم دارای معنی کاملی هستند.

اشکال هندسی در طراحی

از اشکال ارگانیک به عنوان عناصر تزیینی نیز استفاده می‌کنند. گل‌های که در معماری، نقاشی و طراحی حروف استفاده می‌شوند.

۳. معنی اشکال انتزاعی

اشکال انتزاعی شامل نمادها یا آیکون‌هایی است که داری معنی و مفهوم مختلفی هستند. از اشکال انتزاعی بیشتر در ایده‌های بصری و اینفوگرافی استفاده می‌کنند، زیرا اگر این تصاویر به تنهایی باشند یا به مقدار زیادی استفاده شوند باعث سردرگمی مخاطب می‌شوند. در اینفوگرافی‌ها گاهی اوقات نمادها جایگزین می‌شوند مثلا با اضافه کردن ستاره در کنار متن می‌توانید متن را برجسته کنید.

بیشترین نمادها و اشکال انتزاعی که در طراحی استفاده می‌شوند عبارتند از :

  • فلش یا پیکان 

فلش‌ها تنوع مختلفی دارند و از آن‌ها می‌توانید در موقعیت‌های مختلفی استفاده کنید. گاهی پیام مهمی را می‌توانید با فلش‌ها نشان دهید و گاهی برای اشاره به اطلاعات یا شکل خاصی استفاده می‌شوند.

  • ستاره

از ستاره‌ها نیز به عنوان نمادی برای جلب توجه و با اهمیت نشان دادن عناصر استفاده می‌کنند. ستاره بهترین شکل برای جلب توجه مخاطب به سمت کد تخفیف است. معمولا در طراحی بنرهای مختلف از ستاره‌های زرد و قرمز برای جلب توجه استفاده می‌کنند و ستاره‌های با ربان‌های آبی برای قهرمانی و تقدیر استفاده می‌شوند.

اشکال هندسی در طراحی

  • آیکون 

آیکون‌ها به عنوان لوازم جانبی می‌توانند در هر طراحی استفاده ‌شوند. در طراحی بهتر است از آیکون‌های کوچک استفاده شود، زیرا آیکون‌ها هدف اصلی پیام نیستند ولی استفاده از آن‌ها به عنوان کمک به پیام اصلی ضروری است.

نمادها هم در طراحی چاپی و هم در طراحی دیجیتالی استفاده می‌شوند و گاهی اوقات در طراحی بنرهای دیجیتال به عنوان دکمه کال‌تواکشن استفاده می‌شوند.

اشکال هندسی در طراحی

ایده دیگری برای استفاده از آیکون‌ها، قسمت هایلایت استوری‌های اینستاگرام است. اولین تصویر هایلایت با آیکون شروع می‌شود که بسیار جذاب است و قدرت کلیک را بالا می‌برد.

اکنون که با مفاهیم اشکال مختلف آشنا شدید می‌توانید در طراحی‌ بنرهای مختلف از ترکیب اشکال استفاده کنید و طراحی خلاقانه انجام دهید. مثلا در طراحی لندینگ پیج سایت، طراحی پوستر تبلیغاتی، طراحی بنر اینستاگرام، طراحی آیکون، طراحی تقویم و … می‌توانید از ترکیب اشکال هندسی، ارگانیک و انتزاعی استفاده کنید تا برای مخاطبان جذاب به نظر برسد.

سخن آخر

اشکال هندسی در طراحی از آنچه که تصور می‌کنید بسیار قدرتمند هستند و پیام‌ها و احساسات خاصی را از طریق اشکال می‌توانید به مخاطب انتقال دهید. شرط اصلی این است که اشکال را به خوبی بشناسید و بدانید چه شکلی در رسیدن به هدف‌تان موثر است.

طراحی و البته هر کاری به صورت ساده موثر است و کارایی بهتری دارد. بنابراین سعی کنید در طراحی‌هایتان اصل سادگی را رعایت کنید.

  • بنردیزاین بنردیزاین
  • ۰
  • ۰

در موقعیت‌های مختلف اطلاع‌رسانی و تبلیغات نیاز به طراحی بنر وجود دارد، اما گاهی اوقات پیش می‌آید که دسترسی به طراح بنر ندارید و می‌خواهید طرحی بسیار ساده در نرم‌افزار فتوشاپ طراحی کنید. اما مشکلی که وجود دارد این است که اصلا با فتوشاپ آشنا نیستید و شاید تا به حال با فتوشاپ کار نکرده باشید. در این مطلب آموزش طراحی بنر با فتوشاپ را برای کاربران مبتدی در پنج مرحله بسیار ساده توضیح داده‌ایم پس با ما همراه باشید.

 

آموزش طراحی بنر با فتوشاپ

این آموزش برای کسانی که تجربه طراحی با فتوشاپ را ندارند بسیار مفید و کاربردی است و در چند مرحله بسیار ساده نوشته شده است.

 

مرحله اول صفحه جدیدی را باز کنید 

در اولین مرحله آموزش طراحی باید صفحه‌ای جدید برای پروژه ایجاد کنید، به این صورت که نرم‌افزار فتوشاپ را باز کرده و از بالای صفحه روی گزینه file و سپس New کلیک کنید.

پنجره جدیدی باز می‌شود که می‌توانید تمام خصوصیات بنرتان را در پنجره تعیین کنید. سایز پروژه (ما سایز ۱۰۳۰ پیکسل را برای طول و ۳۵۸ پیکسل را برای عرض)  و رزولوشن پروژه (پروژه ما ۷۲ پیکسل) را تعیین کنید. البته شما می‌توانید سایزهای متفاوت را با توجه به نیازتان استفاده کنید. هدف ما در اینجا طراحی بنر آنلاین است، پس گزینه ColorMode را روی RGB قرار می‌دهیم اما اگر شما بنر را برای چاپ می‌خواهید باید گزینه ColorMode را روی CMYK قرار دهید. سپس روی گزینه Create کلیک کنید تا لایه بک‌گراند در فتوشاپ ایجاد شود.

مرحله دوم تصویر دلخواه را وارد پروژه کنید 

برای اضافه کردن عکس به پروژه روی گزینه File کلیک و گزینه Place Enbedded را انتخاب کنید.

 

در صفحه باز شده عکس موردنظر را انتخاب و روی گزینه Place کلیک کنید. البته با drag و drop نیز می‌توانید عکس را وارد فتوشاپ کنید.

عکس انتخاب شده مانند تصویر بالا روی بنرتان قرار می‌گیرد. برای جا‌به‌جا کردن روی عکس کلیک کنید و بکشید. برای تغییر اندازه تصویر (کوچک یا بزرگ کردن)، کلیک موس را در یکی از گوشه‌های عکس نگه‌ دارید تا فلشی فعال شود سپس با استفاده از فلش عکس را به اندازه دلخواه کوچک یا بزرگ کنید.

می‌توانید عکس‌های دیگری را هم به این ترتیب وارد بنرتان کنید. ما در این قسمت لوگوی بنردیزاین را وارد بنر کرده‌ایم.

اگر بخواهید دوباره عکس‌تان را بزرگ یا کوچک کنید باید از گزینه Free Transform استفاده کنید. به این صورت که ابتدا لایه عکس مورد نظر را انتخاب کرده و بعد از منوی بالای صفحه روی گزینه Edite کلیک و Free Transform را انتخاب کنید. کادری برای تغییر اندازه روی تصویرتان ایجاد می‌شود که می‌توانید اندازه را تغییر دهید.

مرحله سوم متن را به بنر اضافه کنید 

در این مرحله از طراحی بنر با فتوشاپ می‌توانید متن مورد نظرتان را وارد بنر کنید. از منوی ابزار، ابزار متن را که با حرف T نشان داده شده انتخاب کنید با استفاده از نوار تنظیمات که در بالای صفحه است می‌توانید فونت، اندازه و رنگ نوشته را تعیین کنید.

هر جایی از بنر که کلیک کنید می‌توانید شروع به تایپ کنید. برای تغییر اندازه متن می‌توانید همانند عکس‌ها از گزینه Free Transform استفاده کنید.

برای حرکت متن ابتدا لایه متن را انتخاب کنید (سمت راست از منوی Layers) و سپس روی ابزار حرکت (در سمت چپ از منوی ابزار، ابزار Move را ابزاری که به شکل + فلش‌دار است) کلیک کرده و بر هر طرف که خواستید حرکت دهید.

اگر نیاز به اضافه کردن متن بیشتری دارید، دوباره ابزار متن را انتخاب و کلیک کنید و سپس متن موردنظرتان را تایپ کنید. برای حرکت متن جدید نیز همانند قبل مراحل حرکت را طی کنید.

مرحله چهارم رنگ پس‌زمینه را تغییر دهید

برای تغییر رنگ پس‌زمینه ابتدا ابزار سطل رنگ (ٰpaint bucket tool) را از منوی ابزار در سمت راست انتخاب کنید و سپس از منوی لایه‌ها سمت راست لایه پس‌زمینه (Background) را انتخاب کنید.

در قدم بعدی از قسمت لایه‌ها سمت راست منوی swatches را انتخاب کنید. اگر گزینه swatches برای فتوشاپ‌تان فعال نیست می‌توانید از بالای صفحه فتوشاپ گزینه Window و سپس swatches را فعال کنید.

رنگ مورد نظر را انتخاب کرده و روی بنر کلیک کنید. پس‌زمینه بنر به رنگ انتخابی‌تان در می‌آید.

مرحله پنجم پروژه را ذخیره کنید 

در مرحله آخر که تمام کارها انجام شد، پروژه را ذخیره کنید. برای ذخیره پروژه باید از بالای صفحه گزینه File و سپس Save As را انتخاب کنید.

پنجره Save As باز می‌شود، ابتدا فایل را با فرمت فتوشاپ ذخیره کنید تا بعدا اگر خواستید تغییرات روی بنر اعمال کنید. سپس از پایین پنجره روی مستطیل شکل جلوی Format کلیک کنید و فرمت GPJ یا هر فرمت دیگری را که می‌خواهید انتخاب کنید از قسمت بالای صفحه می‌توانید نام فایل را هم تغییر دهید تا بعدا راحت‌تر فایل‌تان را پیدا کنید. در آخر روی گزینه Save کلیک کنید تا پروژه ذخیره شود.

طراحی بنر حرفه ای با فتوشاپ 

سطح آموزشی که در این مطلب برای‌تان نوشتیم ابتدای بود با استفاده از مطلب می‌توانید بنری بسیار ابتدایی را با فتوشاپ طراحی کنید. اما اگر نیاز به طراحی بنر حرفه ای دارید و همکار طراح در محل کارتان ندارید پیشنهاد می‌کنیم با طراحان بنردیزاین تماس گرفته تا بنری با کیفیت را تحویل بگیرید.

نمونه طراحی بنر با فتوشاپ

ما در مجموعه بنردیزاین بنرهای مختلفی از جمله بنرهای گیف، متحرک، بنر ثابت، بنر شبکه های اجتماعی را با فتوشاپ، ایندایزاین، افترافکت و سایر نرم‌افزارهای طراحی انجام می‌دهیم. برای مشاهده نمونه طراحی بنرهای بنردیزاین به صفحه نمونه بنرهای تبلیغاتی بروید.

  • بنردیزاین بنردیزاین